Strategija, prihvaćanje koje je predviđeno za današnju sjednicu Vlade, predviđa uspostavu PIFC-a pri ministarstvima i tijelima državne uprave, najavio je na konferenciji za novinare ministar financija Ivan Šuker.
Sustav, razvijen u suradnji sa stručnjacima programa CARDS (Community Assistance for Reconstruction, Development and Stabilization - Pomoć Europske zajednice u obnovi, razvoju i stabilizaciji), predviđa izravnu odgovornost tih službi čelnicima proračunskih korisnika (ministrima i dr.), a zadaća im je davanje mišljenja o poboljšanju i unaprjeđenju poslovanja te o postizanju učinkovitog i ekonomičnog trošenja sredstava.
Treći dio sustava je Središnja harmonizacijska jedinica pri Ministarstvu financija, zadužena za uspostavu sustava unutarnjih financijskih kontrola u svim tijelima državne uprave te za izobrazbu kadrova.
Po riječima ministra Šukera, do kraja ove godine očekuje se donošenje Zakona o sustavu unutarnjih financijskih kontrola koji će biti normativna podloga za razvoj sustava.
Osnovna poteškoća u uvođenju sustava, po njegovim riječima, je nedostatak stručnjaka odnosno unutarnjih revizora, ali u tijeku je njihova izobrazba koju je 80 kandidata već gotovo završilo, a 20 će se uključiti do kraja godine, dok je za 2006. planirana izobrazba još 100 revizora.
Prema riječima pomoćnice ministra financija Ljerke Linzbauer, uspostavu PIFC-a preporučuje Europska komisija koja u jednoj od svojih preporuka naglašava važnost funkcioniranja nezavisnih unutarnjih revizija u javnoj upravi. Isto tako, dodaje, PIFC je važan i za mogućnost korištenja sredstava iz predpristupnih fondova Europske unije PHARE, ISPA i SAPARD.(Hina)
STRATEGIJA RAZVOJA UNUTARNJE FINANCIJSKE KONTROLE U
JAVNOM SEKTORU (PIFC) U REPUBLICI HRVATSKOJ
Vlada Republike Hrvatske donijela je Strategiju razvoja PIFC-a 2. rujna 2004. Na temelju dosadašnjeg iskustva i zahtjeva EK sačinjen je novi dokument o Strategiji razvoja unutarnje financijske kontrole u javnom sektoru.
Svrha je dokumenta da se javnost upozna sa sadašnjim stanjem o unutarnjoj financijskoj kontroli u Republici Hrvatskoj te o njenoj razvojnoj ulozi. Strategija će se mijenjati i nadopunjavati kontinuirano u skladu s postavljenim ciljevima.
Sukladno zahtjevima EK u Strategiji je opisano stanje i slabosti te razvoj sustava unutarnjih financijskih kontrola. Ovaj sustav uspostavljen od čelnika svakog proračunskog korisnika služi kontroliranju, revidiranju i izvještavanju o korištenju sredstava (domaćih i stranih). Dobro uspostavljen sustav unutarnjih financijskih kontrola osigurava učinkovito upravljanje i kontrolu nad javnim sredstvima.
Sustav PIFC-a sastoji se od:
- unutarnje revizije
- financijskog upravljanja i unutarnje kontrole (FMC)
- Središnje harmonizacijske jedinice (Uprave za harmonizaciju unutarnje revizije i financijske kontrole) u Ministarstvu financija
- Unutarnja revizija neovisna je i objektivna aktivnost davanja stručnog mišljenja rukovodstvu s ciljem poboljšanja i unapređenja poslovanja organizacije kako u cjelini tako i u pojedinim poslovnim procesima.
- Financijsko upravljanje i unutarnja kontrola predstavljaju skup pravila uspostavljen od čelnika svake institucije s ciljem postizanja učinkovitog djelotvornog i ekonomičnog korištenja sredstava. Provodi se kroz sustave prethodnih i naknadnih kontrola, računovodstvene funkcije i funkcije financijskog izvještavanja te pisanih procedura svih poslovnih procesa.
- Središnja harmonizacijska jedinica zadužena je za uspostavljanje sustava unutarnjih financijskih kontrola u svim tijelima državne uprave te za izobrazbu kadrova za obavljanje ovih poslova.
Potrebno je da razvija metodologiju, sastavlja smjernice, pravilnike, priručnike i upute za uspostavu i koordinaciju sustava u svim ministarstvima / TDU.
- Osnovni zadaci naznačeni u Strategiji jesu:
- donošenje Zakona o sustavu unutarnjih financijskih kontrola u RH do konca 2005.
- donošenje pravilnika i priručnika te njihova dopuna tijekom 2005. i nadalje kako u dijelu unutarnje revizije tako i sustava unutarnjih financijskih kontrola
- nastaviti s programom izobrazbe unutarnjih revizora od kojih je 80 već gotovo završilo izobrazbu, a 20 će se u izobrazbu uključiti do konca 2005.
- U 2006. predviđa se izobrazbom obuhvatiti još 100-tinjak unutarnjih revizora što na lokalnim ili na državnoj razini. Stoga je potrebno sačiniti program edukacije za 2006. zajedno s drugim ministarstvima i drugim TDU.
- Za sada su izobrazbom obuhvaćeni državni službenici iz gotovo svih ministarstava, tri izvanproračunska zavoda, te pojedinih drugih TDU.
- Za uspostavljanje unutarnjih kontrola u svakom ministarstvu/TDU potrebno je odrediti za to nadležnu osobu te uputiti zaposlenike na izobrazbu kako bi se uspostavile i ojačale prethodne kontrole, a time smanjila potreba za naknadnim kontrolama.
- Potrebno je uspostaviti kontrolno okruženje i unutarnju reviziju za sredstva odnosno fondove Europske unije, jer bez toga neće biti moguće ostvariti sredstva, budući da su to osnovni preduvjeti koje postavlja Europska komisija.
- Sve dosada činjeno jest učinjeno zajedno sa stručnjacima Projekta CARDS 2002., a u okviru Projekta CARDS 2004. predviđa se nastavak, odnosno daljnji razvoj sustava unutarnjih financijskih kontrola u Republici Hrvatskoj te uspostavljanje sustava na lokalnim razinama.
- Sve to potrebno je normativno odrediti Zakonom o PIFC-u koji je u pripremi, a isto tako potrebno je do konca 2005. ustrojiti Vijeće za unutarnju reviziju, kao savjetodavno tijelo Središnje harmonizacijske jedinice, koje će pomoći u uspostavljanju PIFC-a u Republici Hrvatskoj i raspravljati o značajnim stvarima na tom području.
- O svim učinjenim poslovima tijekom godine Središnja harmonizacijska jedinica dužna je jednom godišnje izvještavati Vladu Republike Hrvatske.
- Potrebno je razviti svijest čelnika o potrebi uspostave ovog sustava s ciljem što boljeg upravljanja i korištenja financijskim sredstvima te ostvarenja ciljeva i poboljšanja poslovanja svih onih koji koriste javna sredstva.