EIB je izdvojio 400 milijuna eura za zeleno financiranje radi modernizacije hrvatskih željeznica

Zajam je dio dosad najveće kreditne transakcije EIB-a Hrvatskoj, pri čemu ukupna vrijednost odobrenih sredstava iznosi 900 milijuna eura namijenjenih ulaganjima u željeznički sektor. 

  • Zajam je dio dosad najveće kreditne transakcije EIB-a Hrvatskoj, pri čemu ukupna vrijednost odobrenih sredstava iznosi 900 milijuna eura namijenjenih ulaganjima u željeznički sektor.
  • Financiranje EIB-a omogućit će ulaganja u vrijednosti većoj od 2,6 milijardi eura u prilog sveobuhvatnoj modernizaciji domaćih željeznica i željezničkih vozila.
  • Potpora za remont i modernizaciju željeznica u Hrvatskoj potaknut će njezin prelazak na čisti prijevoz.

U sklopu svog dosad najvećeg okvirnog sporazuma za kreditno zaduženje u Hrvatskoj, Europska investicijska banka (EIB) potpisala je s Ministarstvom financija ugovor u iznosu od 400 milijuna eura radi opsežne obnove domaće željezničke mreže i voznog parka.

Prvom tranšom sredstava odobrenih u ukupnom iznosu od 900 milijuna eura, EIB osigurava povoljno dugoročno financiranje kojim će se, zajedno s bespovratnim sredstvima EU-a, potaknuti održivi prijevoz i prelazak s cestovnog na željeznički promet, a znatno će se poboljšati i sigurnost putnika, uz istovremeno smanjenje prometne zagušenosti, onečišćenja zraka i emisija stakleničkih plinova.

Sredstva EIB-a iskoristit će se za obnovu, modernizaciju, širenje i unaprjeđenje hrvatske željezničke infrastrukture i voznog parka. Podržat će ulaganja u vrijednosti od oko 2,6 milijardi eura u cilju revitalizacije željeznica u Hrvatskoj, a njezinim će građanima pružiti sigurnija, brža, učinkovitija i zelenija prijevozna rješenja.

EIB-ov prvi sektorski usmjeren financijski instrument za Hrvatsku omogućit će pametne, održive i sigurne oblike prijevoza i povezanosti, koji su potrebni radi ostvarenja prioriteta uravnoteženog rasta i bolje regionalne integracije.

„Današnje potpisivanje ugovora označava važnu prekretnicu u našem uspješnom partnerstvu s Hrvatskom. Riječ je o dosad najvećem ugovorenom zajmu EIB-a još od početka našeg rada u Hrvatskoj 1977. godine. Iznimno mi je zadovoljstvo što Hrvatskoj možemo pomoći u prevladavanju dvostrukog izazova dekarbonizacije i digitalizacije prometnog sektora. Željeznice su jedno od najsigurnijih prijevoznih sredstava s niskim emisijama, pa stoga s ponosom podržavamo Hrvatsku u njezinom ambicioznom planu razvoja suvremenog sustava željeznica na dobrobit svojih građana, poduzeća i okoliša te u skladu sa zajedničkim ciljevima EU-a za osiguranje zelenije i sigurnije budućnosti”, istaknula je potpredsjednica EIB-a Teresa Czerwińska.

„Ovo je još jedan doprinos dobroj suradnji našega Ministarstva s EIB-om koja nam je u proteklom vremenu bila od velikog značaja, a koju smo učvrstili potpisivanjem Memoranduma o razumijevanju, uoči otvorenja Pelješkog mosta 2022. godine. Sredstva iz ovog zajma omogućit će nam daljnje investicije u željezničku infrastrukturu, u svrhu obnove i izgradnje lokalnih i regionalnih pruga, odnosno dijelova mreže koje ne možemo financirati bespovratnim sredstvima budući da se ne nalaze na europskim koridorima. Nama je to izuzetno važno i pokazuje namjeru i opredjeljenje ovog Ministarstva i Vlade da nastavimo s izdašnim ulaganjima u cjelokupan željeznički sustav u kojem nas, u idućih desetak godina, očekuju najveća ulaganja iz svih dostupnih sredstava. Uz obnovu željezničke infrastrukture, dio sredstava usmjerit ćemo i u obnovu voznog parka koji je već sada, zahvaljujući ponajprije europskim sredstvima, u velikoj mjeri obnovljen i bogatiji za 29 novih vlakova koji su u posljednje tri godine pušteni u promet.”, naglasio je Oleg Butković, potpredsjednik Vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture.

„Sporazum o financiranju predstavlja značajnu potporu koju će Europska investicijska banka pružiti u sklopu provedbe Projekta ‚Revitalizacija željezničkog sustava Republike Hrvatske’ te ujedno čini dio financijske konstrukcije cijelog projekta, čija se vrijednost trenutačno procjenjuje na 2,6 milijardi eura. Drugi izvori financiranja uključuju fondove EU-a i, djelomično, vlastita sredstva. Navedene brojke ukazuju na snažnu predanost naše vlade ulaganjima u željezničku infrastrukturu i prometni sustav, kao i spremnost EIB-a na sufinanciranje projekata EU-a. Naposljetku, ovim sporazumom o financiranju potvrđujemo nastavak naše uspješne suradnje, koja je od 2001. polučila 7,7 milijardi eura vrijedna ulaganja EIB-a u javni i privatni sektor u Hrvatskoj”, izjavio je Marko Primorac, ministar financija Republike Hrvatske.

U skladu sa sporazumom, HŽ Infrastruktura (HŽI), trgovačko društvo zaduženo za nacionalnu željezničku infrastrukturu,  provodit će projekte obnove i modernizacije željezničke mreže, a trgovačko društvo HŽ Putnički prijevoz (HŽPP), zaduženo za prijevoz putnika, projekte nabave novih željezničkih vozila. Oba trgovačka društva projekte će provoditi pod nadzorom Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.

U sklopu programa Zajedničke pomoći za potporu projektima u europskim regijama (JASPERS) EIB Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture pruža tehničku i savjetodavnu pomoć u pripremi željezničkih projekata. EIB će nastaviti pružati stručnu pomoć i podršku radi uspješne provedbe tih projekata.

Osnovne informacije

EIB

Europska investicijska banka (ElB) institucija je Europske unije osnovana sa zadaćom dugoročnog kreditiranja, a u vlasništvu je njezinih država članica. Financira zdrava ulaganja koja pridonose ostvarenju ciljeva politika EU-a. EIB-ovi projekti jačaju konkurentnost, potiču inovacije, promiču održivi razvoj, unaprjeđuju socijalnu i teritorijalnu koheziju te podržavaju pravedan i brz prelazak na klimatsku neutralnost.

Grupa EIB-a, u čijem je sastavu i Europski investicijski fond (EIF), ugovorila je tijekom 2023. nova izdvajanja u iznosu od gotovo 88 milijardi eura kako bi poduprla više od 900 projekata. Očekuje se da će se tim sredstvima potaknuti ulaganja vrijedna približno 320 milijardi eura, čime će se podržati 400 000 poduzeća i 5,4 milijuna radnih mjesta.

Svi projekti koje financira Grupa EIB-a u skladu su s Pariškim klimatskim sporazumom. Grupa EIB-a ne financira ulaganja u fosilna goriva. Na dobrom smo putu k ostvarenju cilja da u desetljeću do 2030. osiguramo potporu za bilijun eura vrijedna ulaganja u klimatsku i okolišnu održivost, na što  smo se obvezali u svojem Planu djelovanja klimatske banke. Više od pola godišnjih izdvajanja Grupe EIB-a okrenuto je potpori projektima koji izravno pridonose ublažavanju klimatskih promjena, prilagodbi tim promjenama i stvaranju zdravijeg okoliša.

Otprilike polovina sredstava koja EIB-a izdvaja na prostoru EU-a usmjerena je prema kohezijskim regijama s nižim dohotkom po stanovniku. To naglašava posvećenost Banke promicanju uključivog rasta i konvergencije životnog standarda.

Pisane vijesti