Informacija za medije o Zakonu o trošarinama

Vlada Republike Hrvatske je na današnjoj sjednici usvojila Prijedlog zakona o trošarinama, koji uvodi mnoge značajne novine u odnosu na važeći Zakon o trošarinama (Narodne novine, br. 83/2009 i 111/2012).

Novi Zakon o trošarinama, koji će stupiti na snagu s danom ulaska Republike Hrvatske u Europsku uniju, ima za cilj preuzimanje svih instituta trošarinskih propisa Europske unije i potpuno usklađivanje s obveznim minimalnim visinama trošarine propisanim relevantnim EU direktivama.

Zakonom su propisane visine trošarina na alkohol i alkoholna pića (pivo, vino, ostala pića dobivena vrenjem osim piva i vina, međuproizvodi i etilni alkohol) koje zadržavaju postojeću razinu.

U vezi s oporezivanjem duhanskih prerađevina - cigareta, tijekom pristupnih pregovora Republici Hrvatskoj je odobreno prijelazno razdoblje do 31. prosinca 2017. godine za dostizanje minimalno propisane visine trošarine prema relevantnim EU direktivama, pri čemu će se usklađivanje s EU zahtjevima provesti u najmanje tri faze.

Zbog usklađivanja s obveznim minimalnim visinama trošarine propisanim EU direktivama u odnosu na oporezivanje energenata, doći će do povećanja visine trošarina i to na sljedeće energente:

  • plinsko ulje za pogon (dizelska goriva) sa 2.354,00 kn/1000 litara na 2.450,50 kn/1000 litara (povećanje za 10 lipa po litri),
  • kerozin za pogon sa 2.243,00 kn/1000 litara na 2.450,50 kn/1000 litara (povećanje za 21 lipu po litri).

Ostali energenti (olovni i bezolovni motorni benzini, plinsko ulje i kerozin za grijanje te teško loživo ulje) zadržavaju postojeću razinu oporezivanja.

Novim Zakonom o trošarinama propisana je visina trošarine na prirodni plin, električnu energiju te ugljen i koks koja je jednaka obveznim minimalnim visinama sukladno EU zahtjevima. Predviđa se niz oslobođenja od oporezivanja trošarinom, kao npr.:
 uporaba prirodnog plina i električne energije u pojedinim industrijskim procesima (kemijska redukcija, elektrolitski, metalurgijski i mineraloški procesi, kogeneracijski procesi, općenito uporaba kao "sirovine"),

  • korištenje prirodnog plina i električne energije u kućanstvima,
  • korištenje prirodnog plina kao pogonsko gorivo,
  • električna energija koja se dobiva iz obnovljivih izvora energije i ako je proizvođač koristi za vlastite potrebe.

Zbog predviđenog oslobođenja na prirodni plin i električnu energiju koji se koristi u kućanstvima, uvođenje istih kao predmeta oporezivanja novim Zakonom o trošarinama neće utjecaja na sektor stanovništva.

Uvođenje trošarine na električnu energiju bi prema okvirnoj procjeni trebalo utjecati na povećanje maloprodajne cijene za 1,05%, a za prirodni plin 3,41% (krajnji kupci priključeni na transportni sustav), odnosno za 2,38% (krajnji kupci priključeni na distribucijski sustav).

Prijedlogom novoga Zakona o trošarinama kojim se uvode najniže obvezne visine trošarine prema EU zahtjevima i propisanog vrlo širokog spektra oslobođenja, utjecaj na gospodarstvo će biti najmanji mogući.

Radi olakšanja općih gospodarskih uvjeta poslovanja trošarinskih obveznika, novim Zakonom o trošarinama se također propisuje:

  • da proizvođači alkohola i alkoholnih pića mogu poslovati i izvan sustava odgode (proizvodnja izvan trošarinskih skladišta), što ne vrijedi za ostale proizvođače trošarinskih proizvoda,
  • da je polaganje instrumenta osiguranja plaćanja trošarine za ovlaštenog držatelja trošarinskog skladišta obvezno samo za otpremanje trošarinskih proizvoda u sustavu odgode plaćanja trošarine, ali ne, kao do sada, i za proizvodnju i skladištenje trošarinskih proizvoda u trošarinskom skladištu,
  • nove i detaljnije odredbe o provedbi nadzora (stvaranje učinkovitog pravnog okvira za suzbijanje, sprječavanje i sankcioniranje nezakonitosti i porezne evazije),
  • uvođenje sustava EMCS (engl. Excise Movement and Control System) za kontrolu kretanja trošarinskih proizvoda u sustavu odgode plaćanja trošarine koja se odvijaju između RH i drugih država članica EU.

Prezentacija

 

 



Pisane vijesti