MFIN: obavijesti o OIB-u od 12. siječnja

Slika /slike/vijesti/oib2.jpg

Hrvatski državljani i tvrtke će od 12. siječnja iduće godine početi dobivati obavijesti o svom osobnom identifikacijskom broju (OIB), a to će trajati oko dva mjeseca, najavljeno je danas u Ministarstvu financija.

Građanima će se OIB slati poštom u posebnim omotnicama s povratnicom i to od 12. siječnja, nakon što se umirovljenicima isplate mirovine preko pošte kako pritom ne bi došlo ni do kakvog poremećaja, objašnjava ministar financija Ivan Šuker.

Po njegovim riječima, troškovi uvođenja OIB-a, zajedno s informatizacijom, neće biti veći od sto milijuna kuna, a bez informatizacije, odnosno vezano za slanje potvrda o OIB-u 30-ak milijuna.

OIB je jedanaestoznamenkasti broj (10 znamenki slučajnim odabirom i jedna kontrolni broj), identifikator za razmjenu podataka, a slučajnim odabirom brojeva štiti se privatnost osoba, što nije slučaj s jedinstvenim matičnim brojem (JMBG).

I prije nego što dobiju potvrdu o OIB-u, građani će taj podatak moći saznati na nekoliko načina - putem sms-a (na broj 61642, porukom sa svojim JMBG-om), web upitom ili dolaskom u Poreznu upravu po uvjerenje.

Djeci rođenoj nakon 1. siječnja 2009. OIB će se dodjeljivati upisom rođenja i matičar će, informatičkom razmjenom podataka s Poreznom upravom, roditeljima koji su došli upisati dijete odmah dati i potvrdu o OIB-u.

I sve će tvrtke koje će se osnovati nakon 1. siječnja 2009. dobiti OIB upisom osnivanja.

Dostava OIB-a građane neće ništa koštati, a OIB ne zahtjeva promjenu ni jednog važećeg osobnog dokumenta, nego će ih, primjerice osobne iskaznice, mijenjati tek kada važeća istekne i te će nove biti s OIB-om, naglasila je načelnica u Poreznoj upravi Marijana Vuraić Kudeljan.

OIB će omogućiti povezivanje i razmjenu podataka između službenih evidencija te bolji pregled nad imovinom građana i pravnih osoba, prilivom i tijekom novca. OIB je jedina sustavna mjera za borbu protiv korupcije i kriminala, ponovio je Šuker.

OIB će biti važan i za sustav socijalnih davanja, za njega se veže i participacija za udžbenike i sl., pri čemu će imovinski cenzus za ta davanja određivati za to nadležna resorna ministarstva.

Od početka siječnja 2009. bit će umreženo pet ključnih institucija - Porezna uprava, MUP, Središnji državni ured za upravu, sudski registri trgovačkih sudova i Državni zavod za statistiku. Tijekom 2009. bit će umrežena i Središnja depozitarna agencija, a zadnji će ući gruntovnica i katastar.

U prvoj godini sve će se evidencije voditi paralelno - s OIB-om i matičnim brojem, odnosno JMBG-om, a od 1. siječnja 2010. trebale bi ostati samo na OIB-u.

U Ministarstvu posebno ističu kako je jedno od osnovnih načela sigurnost i zaštita podataka upisanih putem OIB-a.

Neće svi moći vidjeti sve, svaka će državna institucija moći vidjeti ono što se nje tiče. Mogućnost da pregledaju sve podatke imat će samo točno određene osobe. U Poreznoj upravi osnovat će se poseban središnji registar i po točno određenom protokolu moći će se pogledati podaci, a znat će se i tko ih je pregledavao, ističe Šuker.

OIB će dobiti svi hrvatski državljani, kako oni koji žive u Hrvatskoj tako i hrvatski državljani koji žive u inozemstvu, a dobit će ga i svaki stranac koji u Hrvatskoj obavlja neku transakciju ili posao.

Iz Ministarstva najavljuju kako će s početkom 2009. sve informacije o OIB-u biti dostupne na webu - www.oib.hr, besplatnom telefonu 0800 1811, a 7. siječnja započet će i s velikom medijskom kampanjom o OIB-u - "jednim ključem za mnoga vrata".

Ističu i kako će se građanima kojima se ne uspije u prvom dolasku uručiti potvrda o OIB-u to pokušati učiniti još jednom, a ako ni to ne uspije vidjet će da li će se ići na ponovni pokušaj dostave poštom ili građane pozvati u Poreznu upravu.

 

(Hina)



Pisane vijesti