- Objavljeno: 11.12.2006.
ODRŽAN BOŽIČNI DOMJENAK ZA PREDSTAVNIKE MEDIJA
U Ministarstvu financija danas je održan tradicionalni božićni domjenak za predstavnike medija na kojem je ministar financija Ivan Šuker predstavio postignuća Ministarstva financija u 2006. godini i najavio aktivnosti na 2007.
MINISTARSTVO FINANCIJA 2006: Rast BDP-a, smanjenje proračunskog deficita i transparentnost javnih financija
Dame i gospodo novinari, poštovane kolegice i kolege, pred kraj jedne dobre godine običaj je da se sumira i ponovi sve ono što je ostvareno, ali isto tako da se i napomene nešto što je eventualno propušteno. Ministarstvo financija tijekom godine bilo je više nego aktivno i za nas nema predaha do posljednjih sekundi ove godine.
Posebno sam ponosan onime što smo ove godine učinili kako bismo sredili javne financije, smanjili proračunski deficit, uložili u razvoj financijskog tržišta i pripremali se za ulazak u Europsku uniju.
No, idemo redom:
Na početku bih htio istaknuti ulogu Ministarstva financija u razvoju financijskog tržišta i to kroz postavljanje sveobuhvatnog zakonodavnog okvira koji potiče razvoj financijskog sustava i tržišta, novog poslovnog uzleta, ali i kroz veću zaštitu potrošača, investitora, subjekata tržišta, odnosno sustava kao cjeline.
Podsjetit ću, Ministarstvo financija izradilo je tijekom 2005. godine Zakon o osiguranju, Zakon o obveznim osiguranjima u prometu, Zakon o investicijskim fondovima, Zakon o računovodstvu, Zakon o reviziji i Zakon o Hrvatskoj agenciji za nadzor financijskih usluga.
Kako zakonodavni okvir sam po sebi nije svrha, Zakonom o HANFA-i uspostavljeno je novo nadzorno tijelo, HANFA, koja se već u ovoj godini pokazala sposobnom odgovoriti svim izazovima u segmentu reguliranja financijskog tržišta. Spomenimo samo neke važne projekte, postupak preuzimanja Plive, inicijalna ponuda dionica INA-e, kao i niz poduzetih mjera u cilju zaustavljanja protuzakonitog djelovanja na tržištu osiguranja /oduzimanje odobrenja za rad ADDENDA osiguranju, odnosno na tržištu kapitala /oduzimanje dozvola brokerskim društvima, suspendiranje trgovanja određenim dionicama/.
Ministarstvo financija tijekom 2006. godine, možemo reći kao drugu fazu uređenja zakonodavnog okvira, kreiralo je niz zakonskih propisa iz područja financijskog sustava.
· Zakon o leasingu uređuje novi financijski oblik koji ima pozitivan učinak na gospodarstvo. Bilo je nedopustivo da leasing društva pod svoju djelatnost podvedu odobravanje kredita i zajmova. Također, neprirodno je bilo da leasing društva u ovako visokoprofitabilnoj djelatnosti posluju s gubitkom.
· Zakon o izmjenama i dopunama zakona o tržištu vrijednosnih papira kojim, s ponosom mogu istaknuti, omogućit ćemo pozicioniranje Zagrebačke burze kao lidera u trgovanju u ovom dijelu regije. Također, ovim zakonom omogućiti će se povećanje likvidnosti tržišta kroz uvođenje novih financijskih instrumenata - izvedenica, transparentnost trgovanja i zaštita interesa ulagača i investitora, te stabilnost financijskog tržišta.
· Zakon o kreditnim unijama i Zakon o izmjenama i dopunama zakona o bankama koje će uskoro izglasati Hrvatski sabor predstavlja uređenje poslovanja štedno-kreditnih zadruga i uvođenje dva nova oblika institucija u bankovni sustav RH:
· Kreditne unije koje će poslovati na načelima uzajamnosti i jednakosti svih članova, uz jasno određena pravila upravljanja solventnosti s ciljem zaštite imovine.
· Štedne banke, kao oblik kreditne institucije s manjim opsegom poslovanja od banaka, ali s perspektivom omogućavanja penetracije i konkurentnosti bankovnog sustava, što će doprinijeti efikasnijem pristupu građana i malih poduzetnika izvorima financiranja.
Želim istaknuti kako ovi zakoni predstavljaju borbu s lihvarenjem i visokim kamatnim stopama, te rješavanje problematičnog poslovanja štedno-kreditnih zadruga.
Izrađen je i Zakon o sustavu unutarnjih financijskih kontrola u javnom sektoru kojim se propisuje obveza uspostavljanja i razvoja financijskog upravljanja i kontrole te unutarnje revizije. Zakonom su propisani postupci i poduzimanje radnji protiv nepravilnosti i prijevara. Dobro uspostavljene unutarnje kontrole omogućit će smanjenje moguće korupcije kod svih korisnika proračuna.
Također, ove godine donijeti su Zakon o izmjenama i dopunama zakona o deviznom poslovanju, kao preduvjet slobode kretanja kapitala, Zakon o izmjenama Zakona o HNB-u i Zakon o HBOR-u.
Cilj svih ovih zakona nije isključivo ispunjavanje obveza prema EU, već uspostavljanje kvalitetnog pravnog okvira, stabilnog poslovanja subjekata tržišta, zaštita potrošača. Uvjeren sam kako će novo uređenje financijskog sustava omogućiti s jedne strane nove poslovne uzlete, a s druge strane koristi za potrošače odnosno naše građane i poduzeća. Mi nikada ne zaboravljamo da financijski sustav počiva na povjerenju, zato pri izradi zakonskog okvira uvijek posvećujemo veliku pažnju zaštiti potrošača i tržišnim načelima poslovanja.
Razvoju financijskog tržišta, odnosno tržišta kapitala, Ministarstvo financija doprinijelo je i politikom zaduživanja na domaćem tržištu. Izdavanjem dužničkih vrijednosnih papira na domaćem tržištu država ne samo da produbljuje već i potiče snažniji razvoj domaćeg tržišta kapitala. S druge strane, zaduživanje na domaćem tržištu, uz smanjivanje proračunskog deficita, doprinijelo je usporavanju inozemnog duga, pri čemu je važno istaknuti da je samo u ovoj godini država smanjila svoj inozemni dug za više od 400 milijuna eura.
Drugi važan segment koji bih vam danas želio istaknuti je Državna riznica. Ministarstvo financija veliki je naglasak stavilo na unaprjeđenje planiranja proračuna i izradu proračunskih analiza, a uveden je i sustav mjerenja fiskalnih učinaka, no najvažnije je da je Ministarstvo financija napravilo značajan napredak prema uspostavi potpune operativnosti jedinstvenog računa Državne riznice. U tom kontekstu jedan od najvećih zahvata u 2006. godini bilo je uključivanje naknada za ceste, koje su ranije bile direktan prihod Hrvatskih cesta i Hrvatskih autocesta, u sustav Riznice. Također, nastavili smo sa zatvaranjem računa proračunskih korisnika van Riznice i prebacivanjem istih u sustav Riznice. Rezultat je jasan, a to je činjenica da više neće biti situacija da pojedini proračunski korisnici imaju posebne račune s kojih vrše plaćanja. Uspostavom operativnog jedinstvenog računa Riznice osigurava se transparentnost potrošnje i kolanja proračunskog novca.
U cilju potpune transparentnosti javnih financija, Ministarstvo financija je tijekom 2006. godine nastavilo sa standardnim publiciranjem podataka javnih financija, uz novinu da se podaci vezani za operacije opće države od 2006. godine redovito ažurirani prezentiraju na internet stranicama Ministarstva financija u obliku dužih vremenskih serija, pogodnih za čitanje, razumijevanje i analiziranje svim zainteresiranima. Redovite konferencije i briefinzi za novinare dobra su praksa kojom, uz vašu veliku pomoć, pokušavamo informirati javnost o mjerama i aktivnostima Ministarstva.
Jedan od strateških ciljeva u sljedećoj godini jest uspostavljanje što bolje komunikacije s građanima i to prije svega putem web stranice koju ćemo prilagoditi za jednostavnu upotrebu širokoj javnosti, te edukacijskih kampanja koje će, primjerice, građanima pojasniti što za njih znači ulazak u EU.
Iz statusa zemlje kandidata za pristupanje Europskoj uniji proizlaze određene obveze. Ministarstvo je tako dužno sastaviti dva izvještaja za Europsku komisiju:
· Pretpristupni ekonomski program
· Fiskalno izvješće o razini deficita i duga.
U 2006. godini, po drugi je put izrađeno Fiskalno izvješće o razini deficita i duga te treći Pretpristupni ekonomski program. Potrebno je napomenuti da su oba ova dokumenta u 2006. godini po prvi puta izrađena sukladno metodologiji javnih financija ESA95 Europske unije u čiju je implementaciju u sustav Ministarstvo financija u 2006. godini uložilo velik napor koji je pozdravila Europske komisije.
Osim toga, Ministarstvo financija je tijekom 2006. godine aktivno sudjelovalo u screening procesu, u kojem je dalo značajan doprinos kroz 4 poglavlja pregovora, koja su izravno u našoj nadležnosti, a to su Porezi, Carinska unija, Financijski nadzor i Financijske i proračunske odredbe.
U kontekstu međunarodnih odnosa, treba reći da je 2006. godini po prvi put uspješno zaključen Stand-by aranžman s Međunarodnim monetarnim fondom nakon čega će nastavak suradnje s Fondom biti održavan putem redovitih konzultacija temeljem članka 4. Statuta Međunarodnog monetarnog fonda što je uobičajeni okvir suradnje i najrazvijenijih zemalja svijeta. Zaključivanjem Stand-by aranžmana, Hrvatska je dostigla stupanj razvoja i zrelosti u oblikovanju gospodarskih politika čemu je i Ministarstvo financija značajno doprinijelo.
Ministarstvo financija uložilo je puno u osposobljavanje državnih tijela za početak korištenja EU fondova. Taj je dio, najteži za sve zemlje, odrađen u rekordnom roku od samo godinu dana. Uspostavljene su sve institucije i definirana pravila i procedure rada u skladu s regulativom EU. Revizori Europske komisije ocijenili su sustav iznimno kvalitetnim, nije stigao niti jedan negativan nalaz koji bi blokirao davanje akreditacije, a time i početak rada sustava.
Akreditacija je službeno objavljena 15. veljače 2006. godine tijekom posjete predsjednika EK Jose Manuel Barossa i povjerenika za Hrvatsku Olli Rehna. Hrvatska je tako dokazala da je moderna zemlje koja zna i može primijeniti najzahtjevnija pravila sustava financijskih kontrola. Ovdje vam želim iznijeti samo jedan podataka, a to je rekordna iskorištenost decentraliziranih sredstava CARDS 2003 - ugovoreno 97.7% od dodijeljenih sredstava (29 milijuna EUR).
Dozvolite mi, ovom prigodom da se osvrnem i na sveukupnu ekonomsku situaciju, te bih vam želio predstaviti neke makroekonomske pokazatelje koji su obilježili ovu godinu.
Tijekom 2006. godine zabilježen je nastavak pozitivnih kretanja u gospodarstvu, o čemu svjedoči visok realni rast bruto domaćeg proizvoda od 4,8% u prvom polugodištu. Visok rast industrijske proizvodnje, trgovine na malo i brži rast robnog izvoza od robnog uvoza nagoviještaju da će realni rast bruto domaćeg proizvoda ubrzati s 4,3% u 2005. na 4,6% u 2006. godini.
Ubrzana gospodarska aktivnost praćena je i pozitivnim kretanjima na tržištu rada. Anketna stopa nezaposlenosti u prvoj polovici godine bila je na razini od 11,8% tj. najniža u posljednjih sedam godina. Podaci Hrvatskog zavoda za zapošljavanje pokazuju da je u prvih jedanaest mjeseci 2006. godine prosječan broj nezaposlenih bio na 5,6% nižoj razini od istog razdoblja 2005. godine. Inflacija je bila stabilna te je u listopadu iznosila 2,1% što je najniža razina još od siječnja 2005. godine.
Ministarstvo financija je u ovoj godini napravilo značajne korake u smjeru konsolidiranja javnih financija i općenito doprinijelo većoj makroekonomskoj stabilnosti kroz provođenje snažne fiskalne prilagodbe. Na prvom mjestu je potrebno spomenuti smanjenje proračunskog deficita koji će iznositi 3% BDP-a. Time je više nego prepolovljen fiskalni deficit iz 2003., a istovremeno to znači da već ove godine ulazimo u Maastrichtski kriterij u pogledu razine proračunskog deficita. Također je potrebno napomenuti da je prvotni plan deficita bio 3,2% BDP-a, ali smo se sredinom 2006. godine odlučili na rebalans državnog proračuna kojim je po prvi put ciljani deficit jedne godine snižen u odnosu na plan s početka godine.
Ovakva odlučna fiskalna konsolidacija je rezultat značajnih poboljšanja u prikupljanju prihoda državnog proračuna, čemu je doprinio i početak rada Financijske policije s 1. siječnjem 2006. godine te poboljšanja kontrole izvršavanja rashoda. Upravo nam kontrola rashodne strane proračuna, zajedno s nastavkom provedbe strukturnih reformi, otvara mogućnost daljnje fiskalne konsolidacije u srednjoročnom razdoblju.
Prije nekoliko dana Sabor je usvojio proračun za 2007. godinu, koji je zapravo plod svega prethodno navedenog, ali i naših daljnjih napora na podizanju kvalitete i efikasnosti javnih financija. Proračun smo ove godine predstavili i u skraćenom, a opet za svakog građanina ove zemlje prihvatljivom obliku, kratkoj brošuri Proračun 2007: za ravnomjerniji razvoj Hrvatske. U njemu smo predstavili glavne odrednice proračuna i odgovorili na pitanje koje svakog poreznog obveznika zanima, a to je na što se troše proračunska sredstva. Iz proračuna se vidi kako i koliko sredstava planiramo više izdvajati za znanje i obrazovanje, za regionalni razvoj, za poticanje poduzetništva, za socijalno najugroženije skupine stanovništva.
Iz proračuna za 2007., ali i prijedloga za 2008. i 2009. vidljiva je jedna od glavnih zadaća i ciljeva ovog Ministarstva, a tako i Vlade Republike Hrvatske, a to je nastavak fiskalne konsolidacije. Moram priznati da mi je drago, a tu ste i vi imali značajan doprinos, da je i u široj javnosti stvoren taj osjećaj i značaj naših fiskalnih ostvarenja, jer deficit jako puno košta. Godišnje oko 5 milijardi kuna, što nije malo i s čime bi se svašta moglo napraviti. Smanjen fiskalni deficit otvara veći prostor privatnom sektoru, te tako utječe na izravnanje unutarnjih neravnoteža, ali i vanjskih.
Naša orijentacija je i dalje što bolja naplata i kontrola naplate prihoda, prije svega zadiranjem u područje sive ekonomije, jer složit ćete se da je siva ekonomija nepravda prema svim građanima i poduzetnicima koji uredno i pošteno obavljaju svoje poslove i ispunjavaju svoje obveze. Na taj način i Ministarstvo financija aktivno radi na suzbijanju korupcije i sive ekonomije. Rezultate smo polučili u ovoj godini i vidljivi su u proračunu, još bolje ćemo ostvariti u sljedećoj. Kod razgovora o prihodnoj strani ne treba nikako zaboraviti prihode jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, koje će izmjenama Zakona o financiranju 2007. godine efekte pravednije i transparentnije raspodjele vidjeti vrlo brzo na svojim proračunima. Naravno da s druge strane nastavljamo s kontrolom rashodne strane proračuna. Jedinstveni račun Riznice je tu jedan od glavnih mehanizama.
Što se tiče zakonodavnog okvira, mogu najaviti da ćemo raditi dalje i zapravo u potpunosti završiti fazu restrukturiranja pravnog okvira za financijski sustav. Tu bih spomenuo samo neke od zakona koje ćemo Saboru predložiti na usvajanje, Zakon o kreditnim institucijama, Zakon o platnim sustavima, Zakon o osiguranju depozita, Zakon o preuzimanju dioničkih društava.
Tijekom 2006. godine napravljen je znatan iskorak u ažuriranju registra koncesija, te je u prvih 11 mjeseci uneseno više od 3000 ugovora, a u postupku ažuriranja je još 1600 ugovora. Uspostavom registra koncesija pod kontrolu će se staviti eksploatacija mineralnih sirovina što će utjecati i na veći priljev sredstava u državni proračun, smanjenje sive ekonomije i korupcije.
Također moram vam reći da će Ministarstvo financija u 2007. godini intenzivno raditi na dobivanju akreditacije i razvoju operativnih struktura za korištenje sredstava iz programa IPA. Time će Hrvatskoj biti omogućeno godišnje povlačenje sredstava u iznosu od 160 milijuna eura od 2008. godine.
Kao čelni čovjek ovog Ministarstva, na kraju se želim zahvaliti svojim suradnicima, ali i vama koji ste nas pratili i pisali o nama. Naša suradnja je dobra i mislim da možemo biti zadovoljni, što naravno ne znači da se ne može i popraviti.
Pred nama je još jedna godina od koje puno očekujemo i u kojoj planiramo nastaviti započete aktivnosti. Pozivam vas da i sljedećoj godini sustavno pratite naš rad. Siguran sam da ćete imati o čemu pisati i pričati. Nadam se, zapravo sam siguran da ćete, kao i ove godine, imati dovoljno razloga pisati i pričati o dobrim stvarima, pozitivnim rezultatima i uspjesima Ministarstva financija u 2007. godini.