Istraživanje financijske pismenosti mladih iz 2022. godine
Istraživanje financijske pismenosti mladih iz 2022. godine
Analiza interesa za kriptotržišta i financijske pismenosti mladih u Hrvatskoj:
Konzervativno financijsko planiranje:
Većina mladih u Hrvatskoj preferira štednju novca kod kuće (61%) umjesto ulaganja u regulirane financijske proizvode. Samo 4% njih ulaže u investicijske fondove.
Velik interes za kriptoimovinu:
Unatoč konzervativnosti u ostalim financijskim aspektima, čak 26% mladih pokazuje interes za kriptoimovinu, bilo da su već uložili ili to planiraju.
Nedostatak znanja o kriptotržištima:
Mnogi mladi imaju pogrešna uvjerenja o sigurnosti i reguliranosti kriptotržišta. Više od polovice (51%) vjeruje da postoji sustav zaštite potrošača sličan onom kod tradicionalnih financijskih instrumenata, a 49% vjeruje da je kriptotržište regulirano.
Rizik od financijskih prevara:
Mladi su posebno ranjivi na financijske prevare, što se vidi u činjenici da je samo 9% ispitanika provjerilo legitimnost investicijskih društava. Oko 4% do 5% mladih bi uložilo novac na temelju internetskog oglasa.
Mirovinska pismenost i nedostatak informacija:
Iako je štednja u obveznim mirovinskim fondovima obavezna, samo 23% mladih je samostalno odabralo fond pri prvom zaposlenju. Njihovo znanje o mirovinskoj štednji je ograničeno, jer tek 28% zna koliko mjesečno uplaćuje u obvezni mirovinski fond, a samo 36% planira financirati mirovinu iz 3. stupa. Većina se i dalje oslanja na međugeneracijsku solidarnost (djecu ili obitelj) za financiranje svoje mirovine.
Više informacija o samom istraživanju možete pronaći na ovoj poveznici:
https://www.hanfa.hr/vijesti/istrazivanje-hanfe-koliko-mladi-poznaju-financijske-usluge-koje-koriste/
- Organizatori: HANFA.
- Metodologija: Istraživanje je provedeno na uzorku od 1.000 građana u dobi od 20 do 35 godina, koristeći metodologiju Organizacije za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD). Cilj je bio procijeniti razinu financijske pismenosti mladih kroz tri aspekta: financijsko znanje, financijsko ponašanje i odnos prema novcu.
- Rezultati: Financijska pismenost mladih u Hrvatskoj porasla je za 6 postotnih bodova u odnosu na 2019. godinu, dosegnuvši prosjek točnih odgovora od 61%. Mladi su bolje upoznati s bankovnim proizvodima, ali slabije razumiju nebankovne usluge. Rezultati istraživanja pokazuju da mladi u Hrvatskoj imaju značajan interes za inovativne financijske instrumente poput kriptoimovine, ali im nedostaje ključna financijska pismenost, što ih čini ranjivima na rizike i prevare. Uz to, potrebno je poboljšati njihovo znanje o tradicionalnim financijskim proizvodima, posebno mirovinskoj štednji, kako bi mogli donositi informirane odluke o svojoj financijskoj budućnosti.
Analiza interesa za kriptotržišta i financijske pismenosti mladih u Hrvatskoj:
Konzervativno financijsko planiranje:
Većina mladih u Hrvatskoj preferira štednju novca kod kuće (61%) umjesto ulaganja u regulirane financijske proizvode. Samo 4% njih ulaže u investicijske fondove.
Velik interes za kriptoimovinu:
Unatoč konzervativnosti u ostalim financijskim aspektima, čak 26% mladih pokazuje interes za kriptoimovinu, bilo da su već uložili ili to planiraju.
Nedostatak znanja o kriptotržištima:
Mnogi mladi imaju pogrešna uvjerenja o sigurnosti i reguliranosti kriptotržišta. Više od polovice (51%) vjeruje da postoji sustav zaštite potrošača sličan onom kod tradicionalnih financijskih instrumenata, a 49% vjeruje da je kriptotržište regulirano.
Rizik od financijskih prevara:
Mladi su posebno ranjivi na financijske prevare, što se vidi u činjenici da je samo 9% ispitanika provjerilo legitimnost investicijskih društava. Oko 4% do 5% mladih bi uložilo novac na temelju internetskog oglasa.
Mirovinska pismenost i nedostatak informacija:
Iako je štednja u obveznim mirovinskim fondovima obavezna, samo 23% mladih je samostalno odabralo fond pri prvom zaposlenju. Njihovo znanje o mirovinskoj štednji je ograničeno, jer tek 28% zna koliko mjesečno uplaćuje u obvezni mirovinski fond, a samo 36% planira financirati mirovinu iz 3. stupa. Većina se i dalje oslanja na međugeneracijsku solidarnost (djecu ili obitelj) za financiranje svoje mirovine.
Više informacija o samom istraživanju možete pronaći na ovoj poveznici:
https://www.hanfa.hr/vijesti/istrazivanje-hanfe-koliko-mladi-poznaju-financijske-usluge-koje-koriste/